Nu är äntligen boken Skolan efter marknaden släppt. De två drivande krafterna bakom boken har varit Åsa Plesner och Marcus Larsson, som tillsammans utgör Tankesmedan Balans. I boken har Åsa och Marcus samlat inspel från forskare, lärare och rektorer som utifrån sina perspektiv beskriver vad marknadsmekanismerna gör med skolväsendet – och hur den svenska skolan kan se ut efter att marknaden har släppt sitt grepp.
I boken fick jag tillsammans med professor Jonas Linderoth förtroende att författa ett kapitel med titeln Vad krävs för att kunna undervisa på vetenskaplig grund i svensk skola? I kapitelet resonerar vi kring påbudet att undervisningen i svensk skola skall vila på vetenskapligt grud – men vilken vetenskap? Sedan för vi ett resonemang utifrån evidensbaserad forskning där man mäter effekter av en metod eller undervisningsstrategi och vilka vilkor dessa metoder förutsätter. Vår slutsats för att kunna arbetat evidensbaserat i svensk skola summer vi i tre punkter:
1. Arbetstidsavtal som skyddar lärares tid för planering och för- och efterarbete.
2. En styrningsmodell som synliggör elevers relativa utbildningseffekter.
3. Ett nationellt utbildningssystem befriat från marknadslogik.
Glädjande är att boken fått ett fint mottagande och skapat viss debatt, vilket naturligtvis var dess syfte. Bland annat fick Åsa Plesner, tillsammans med en ytterligare författare i boken – Björn Dahlman, medverka i TV4s Nyhetsmorgon där boken diskuterades.
Boken Skolan efter marknaden ges ut av Liber förlag. Man kan ta del utav ett smakprov här!